Lediga jobb som Ekonomichef i Lindesberg

Se lediga jobb som Ekonomichef i Lindesberg. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Lindesberg som finns hos arbetsgivaren.

Ekonomichef till Lindesbergs kommun

Ansök    Okt 27    Lindesbergs kommun    Ekonomichef
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Nu söker vi vår nästa ekonomichef som vill vara med på den utvecklingsresan. Lindesbergs kommun är en lagom stor arbetsgivare med korta kommunikations- och beslutsvägar. Idag har vi cirka 24 000 invånare och 2 200 anställda. Som ekonomichef kommer du ha en viktig roll i... Visa mer
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Nu söker vi vår nästa ekonomichef som vill vara med på den utvecklingsresan.

Lindesbergs kommun är en lagom stor arbetsgivare med korta kommunikations- och beslutsvägar. Idag har vi cirka 24 000 invånare och 2 200 anställda. Som ekonomichef kommer du ha en viktig roll i kommunens fortsatta utveckling.

Du får välja mellan ett friskvårdsbidrag eller motionstimme. Du har möjlighet att leasa förmåncykel, miljöbil och kan semesterväxla för att få fler semesterdagar. Självklart har du även flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans några dagar i veckan.

Välkommen att utvecklas vidare med oss!

ARBETSUPPGIFTER
Som ekonomichef rapporterar du direkt till kommundirektör och ingår i kommunkoncernens samt kommunstyrelseförvaltningens ledningsgrupp. Som ekonomichef är du således en viktig nyckelfunktion inom hela koncernen.
Lindesbergs kommun har en centralt organiserad ekonomienhet som idag leds av en enhetschef med controller, ekonomer och ekonomiadministratörer. Totalt består enheten av fjorton medarbetare. Den centrala upphandlingsenheten med en upphandlingsansvarig och två upphandlare rapporterar till ekonomichef i dagsläget. Som ekonomichef enar och företräder du helheten för båda enheterna. Vi står inför ett förändringsarbete och ser därför att du som söker vill vara med och forma den framtida organisationen.

Som ekonomichef leder, styr och utvecklar du kommunens övergripande ekonomistyrning. Du jobbar med utveckling inom ditt ansvarsområde och medverkar därmed till förbättring av såväl ekonomienheten som hela kommunkoncernens verksamhet. Vidare kommer du att fungera som ett strategiskt stöd till politik- och tjänstemannaledning och är föredragande i kommunstyrelsen och dess utskott.

Omvärldsbevakning och samverkan med andra kommuner kommer också att ingå i dina arbetsuppgifter. Du driver tillsammans med övriga kommuners ekonomichefer i norra Örebro län det samarbete som finns och deltar i regionens nätverk av ekonomichefer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• En akademisk examen med ekonomisk inriktning alternativt annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
• Mångårig och bred erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete.
• Mycket goda språkkunskaper i tal och skrift i svenska och således är en god kommunikatör.
• Ledarerfarenhet med personalansvar.
• Arbetat med tillitbaserad ledning och styrning.
• Arbetat i en politiskt styrd organisation.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av kvalificerat ekonomiskt arbete inom kommunal verksamhet.
• Erfarenhet av system för verksamhetsstyrning.
• Erfarenhet att driva förändrings- och utvecklingsarbete.

För att lyckas i rollen behöver du vara trygg i dig själv och självgående. Du har förmågan att ena och samtidigt företräda en helhet. Du har förmågan att förmedla ekonomiska frågeställningar på ett enkelt, pedagogiskt och tydligt sätt. Du är analytisk, strategisk och med ett brett perspektiv bidrar du med ett långsiktigt tänk. Vi ser att du samarbetar bra med andra, är lyhörd och har ett konstruktivt förhållningssätt.

Vidare ser vi att du är en trygg ledare som leder och motiverar mot gemensamma mål. Genom att vara lyhörd och inkluderande skapar du engagemang och delaktighet. Du är en god förebild och visar tillit till dina medarbetares och kollegors kompetens och uppmuntrar dem till utveckling och att ta eget ansvar.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper i vår bedömning.

ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag. Visa mindre

Finance Manager till Cummins-Meritor

Ansök    Sep 26    Oak Consultant Group AB    Ekonomichef
Finance Manager till Cummins-Meritor Lindesbergsfabriken - känd som Meritor är sedan augusti 2022 en del av den globala koncernen Cummins, som i sin tur är en ledande global leverantör av drivlinor till tung fordonsindustri. I Lindesberg produceras fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar. Dessutom produceras komponenter såsom växlar, drevsatser, diffhjul och planetväxeldetaljer. Cummins-Meritor har idag ca 70 000 anställda över hela världen. I Öreb... Visa mer
Finance Manager till Cummins-Meritor
Lindesbergsfabriken - känd som Meritor är sedan augusti 2022 en del av den globala koncernen Cummins, som i sin tur är en ledande global leverantör av drivlinor till tung fordonsindustri.

I Lindesberg produceras fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar. Dessutom produceras komponenter såsom växlar, drevsatser, diffhjul och planetväxeldetaljer. Cummins-Meritor har idag ca 70 000 anställda över hela världen. I Örebroregionen är Cummins-Meritor en stor arbetsgivare med strax över 1100 medarbetare.  Vi på Cummins Meritor är familjära och jobbar som ett team med ett lokalt engagemang. Lyckas vi så lyckas samhället att växa, lokalt och globalt.

Välkommen att bli vår kollega!

Cummins-Meritor erbjuder
Till vårt ekonomiteam på Cummins-Meritor Lindesberg söker vi dig som vill vara en del och leda en engagerad grupp på tre medarbetare. Tjänsten är vakant då vår nuvarande Finance manager går vidare mot nya utmaningar. Rollen är placerad i Lindesberg och du kommer till en stark företagsmiljö där alla är viktiga.

Du erbjuds:

- Möjlighet att arbeta i en dynamisk miljö med engagerade och erfarna kollegor.
- En arbetsplats med fokus på medarbetarnas hälsa, säkerhet och välbefinnande.
- Att ständigt få arbeta med din egen kompetensutveckling.
- Få vara med på en utvecklingsresa inom företaget.

Arbetsbeskrivning
Som Finance manager hos Cummins-Meritor kommer du att ansvara för att driva och utveckla ekonomifunktionen och du har också ansvar för delar av organisationens administration. Du har ett personalansvar över ekonomiavdelningens medarbetare och förväntas säkerställa kompetensutveckling och engagemang i gruppen över tid.

Rollen innebär mycket operativt arbete och du kommer att ge vägledning och delegera uppgifter för att få arbetet gjort. Du kommer också vara ett proaktivt stöd kring ekonomifrågor till chefer och medarbetare.

Som Finance Manager ingår du i ledningsgruppen och rapporterar till Europachef.

Exempel på vidare ansvarsområden:

- Redovisning, framtagande och uppföljning av budget, prognos, årsbokslut inklusive tillhörande rapportering gentemot styrelse, ägare och medarbetare.
- Fakturering, kund- och leverantörsreskontra.
- Verksamhetsutveckling utifrån ett finansiellt perspektiv.

Som Ekonomichef blir du givetvis en viktig del av vår ledningsgrupp där du förväntas vara intresserad och engagerad i andra verksamhetsområden än ditt eget. Vi förväntar oss att du är med och påverkar hela bolagets utveckling.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom ekonomi, ekonomistyrning, redovisning eller likvärdig utbildning. Vidare värderar vi erfarenheter från att driva förändringsarbete samt erfarenhet från arbete i arbetsledande ställning med goda vitsord.

Du som sökande ska besitta goda kunskaper i att föra fram ditt budskap i såväl tal som skrift. Du är också en van Excel-användare. Vi förutsätter att du har goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Personliga egenskaper
Du är trygg i din arbetsroll och som person, har en god samarbetsförmåga och ett stort personligt driv för att utveckla såväl personal som våra processer. Du är en kommunikativ och pedagogisk person som får energi av att arbeta i en tillvaro med många kontaktytor. I rollen förväntas du vara både instruerande och delegerande.

Ansökan och information
Vi samarbetar med Oak Consulting i denna rekrytering. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-konsult Helena Fiedler, på tel. 070-591 90 33.

Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är den 23/10. Visa mindre

Ekonomichef till Baettr

Ansök    Apr 5    AxÖ Consulting AB    Ekonomichef
”Vi arbetar varje dag för att göra vindenergi till den mest efterfrågade och föredragna energikällan i världen. ” På Baettr tror vi på att göra grön energi till världens mest prisvärda och efterfrågade energikälla. Det är något som vi är riktigt bra på! Att vara en del av Baettr betyder att du förstår att det inte bara är lönsamt att skapa en bättre plats för framtida generationer – det är verkligen berikande. I mer än två decennium har Baettr försett... Visa mer
”Vi arbetar varje dag för att göra vindenergi till den mest efterfrågade och föredragna energikällan i världen.



På Baettr tror vi på att göra grön energi till världens mest prisvärda och efterfrågade energikälla. Det är något som vi är riktigt bra på! Att vara en del av Baettr betyder att du förstår att det inte bara är lönsamt att skapa en bättre plats för framtida generationer – det är verkligen berikande.

I mer än två decennium har Baettr försett den globala vindkraftsindustrin med design av turbinkomponenter, gjutning, bearbetning, ytbehandling och montering som används för tillämpningar både på land och till havs.

Nu söker vi en EKONOMICHEF till Baettrs gjuteri i Guldsmedshyttan. På gjuteriet i Guldsmedshyttan är vi pionjärer inom gjutjärnsinnovationer för komponenter på land och anläggningen är rik på både historia och erfarenhet. Produktionen befinner sig nu i en spännande utvecklingsfas och söker dig som vill skapa en bättre värld för kommande generationer.

Att bli en del av Baettr är din chans att göra skillnad på riktigt i ett globalt företag med en lokal förankring som tror på människor och samarbete. Som EKONOMICHEF får du möjlighet att bidra i det fortsatta arbetet för att påverka företagets globala ekologiska fotavtryck genom att skapa positiv förändring och visualisera vad som kan göras bättre. Du erbjuds en spännande, ansvarsfylld men framför allt viktig roll i en koncern som omsätter cirka 2 500 MSEK och som har fem anläggningar världen över. Varmt välkommen med din ansökan till rollen som EKONOMICHEF.

Vi är Baettr! Är du?

Om tjänsten

Rollen som ekonomichef handlar om att ha det övergripande ansvaret för ekonomifunktionen och den löpande redovisningen. I rollen ingår även att bidra med analyser av Baettrs ekonomiska läge och ge förslag till förändringar och förbättringar samt ansvar för framtagandet av budget och prognos. Vidare vill vi att du fortsätter att utveckla Baettrs IT stöd för att effektivisera bolagets ekonomistyrning. Du kommer även att ha personalansvar över 3 personer inom ekonomiavdelningen. Du säkerställer även att Baettr efterlever finansiella lagar och regler.

I rollen som ekonomichef ingår du i ledningsgruppen och rapporterar till VD.

Framgångsfaktorer

Vi söker dig som har en civilekonomutbildning eller annan akademisk utbildning som bedöms likvärdig. För att lyckas i rollen har du även goda kunskaper inom redovisning och har erfarenhet av roller som CFO/ekonomichef eller motsvarande. 

Därtill ser vi att du har erfarenhet av producerande verksamhet, har jobbat med IFRS samt att du är van att göra analyser och presentera dessa. Du bör även ha god erfarenhet av att utveckla processer för uppföljning, analys, KPIer med mera. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift är ett krav.

Din personlighet är viktig för oss

Som person är du analytisk, strukturerad och har en förmåga att självständigt driva ditt arbete framåt och hitta lösningar. Du bör också ha en känsla för när du ska ta en utmanande eller stöttande roll vid exempelvis beslutsprocesser.

Du kan beskrivas som en engagerad person som brinner för att arbeta med siffror, att leverera ett arbete med hög kvalitet samtidigt som du motiveras av att arbeta nära den producerande verksamheten.

Rollen som ekonomichef kräver en god ledare med operativ förmåga som är van att coacha medarbetare att nå sin fulla potential. Ditt ledarskap präglas av att involvera, coacha och stödja din omgivning. Du är kommunikativ och lyhörd med en hög förmåga att inspirera och motivera dina medarbetare till att ta ansvar och fatta egna beslut. 

Ansökan och information

Urval sker löpande. Vid frågor om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringsansvariga AxÖ Consulting, Linda Axäng, på telefon 079-340 54 42 eller via mail [email protected]. Alla ansökningar behandlas konfidentiellt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper i denna rekrytering.

OM OSS

2 500 MSEK i årlig omsättning +1 100 anställda, varav 135 anställda i Guldsmedshyttan, alla ledare erbjuds ett internt ledarskapsprogram, +6 000 turbinkomponenter levereras årligen.

För mer information, besök vår webbplats www.baettr.com

AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan. Visa mindre

Ekonomichef med controllerfunktion till MaxiDoor

Ansök    Feb 25    Oak Consultant Group AB    Ekonomichef
Vill du arbeta i ett företag i stark tillväxt? Vill du ha en roll där du driver utveckling och skapar styrande processer? Då kan rollen som ekonomichef/controller hos MaxiDoor vara något för dig. Det är enkelt att pendla till Frövi. Från Örebro C till Frövi C tar det 13 min med tåget. MaxiDoor ligger på bekvämt promenadavstånd (ca 200 m) från Frövi station. Som anställd hos MaxiDoor har du förmåner som massage, bra rabatt på träningskort och padelspel ... Visa mer
Vill du arbeta i ett företag i stark tillväxt? Vill du ha en roll där du driver utveckling och skapar styrande processer? Då kan rollen som ekonomichef/controller hos MaxiDoor vara något för dig.

Det är enkelt att pendla till Frövi. Från Örebro C till Frövi C tar det 13 min med tåget. MaxiDoor ligger på bekvämt promenadavstånd (ca 200 m) från Frövi station.

Som anställd hos MaxiDoor har du förmåner som massage, bra rabatt på träningskort och padelspel med kollegorna på fredagseftermiddagen

Din roll

Som ekonomichef/controller arbetar du bl a med att driva utvecklingen av rutiner och processer, analysera för- och efterkalkyler på projektnivå, löpande följa upp nyckeltal, kvalitetssäkra månads- och årsbokslut, budgetering och analyser. Huvuddelen av rollen kommer till en början vara att driva kostnadseffektivisering.

Du som person

Som ekonomichef/controller behöver du ha en mycket god analytisk förmåga, vara strukturerad och självgående med starkt eget driv. Du är lösningsfokuserad och har även en pedagogisk ådra. Vi tror att du är handlingskraftig med förmågan att styra processer och se helheten i större projekt. Du trivs med att arbeta med effektiviseringar och lönsamhet.

Dina kvalifikationer

- Universitets-/högskoleutbildning inom ekonomi.
- Minst 5 års erfarenhet i liknande roll.
- Meriterande om du har erfarenhet av Pyramid alt. Monitor.

I denna rekrytering samarbetar vi med Oak Consulting. Vill du veta mer är du välkommen att kontakta HR-konsult Anki Lundin 070-745 04 05. Din ansökan vill vi gärna ha snarast möjligt dock senast 20 mars. Varmt välkommen med din ansökan!

 

MaxiDoor grundades 1950 i Frövi. 2021 omsatte bolaget ca 125 MSEK och hade ca 62 anställda. Företaget tillverkar ståldörrar och stålpartier i egen fabrik, enligt egna konstruktioner och är en komplett partner till byggbranschen.

MaxiDoor är specialiserade på produkter och lösningar där hög säkerhet efterfrågas. Inriktningen mot säkerhet innebär att MaxiDoor har möjlighet att erbjuda konsultation, rådgivning och utbildning inom området som komplement till produkterna. Sedan 2018 är Pomona-gruppen, ett familjeägt utvecklings- och investmentbolag, huvudägare till MaxiDoor. Visa mindre